Disig: S papiermi zo stola zmetiete aj zbytočné riziko

Tlačový servis  /  03. 07. 2007, 16:42

Politika čistého stola je jedným zo základných pravidiel ochrany údajov. Nechávate na stole vytlačené dokumenty, poznámky k obchodnej zmluve a iné papiere? Riskujete, že sa informácie dostanú do nesprávnych rúk. Napríklad outsourcing služieb a s tým spojený pohyb rôznych osôb, už patrí vo firmách k bežnej praxi. Pri nedodržiavaní určitých zásad však môže byť nielen efektívnou spoluprácou, ale aj vysokým bezpečnostným rizikom, proti ktorému sú ostatné opatrenia neúčinné.

Politika čistého stola výrazne znižuje riziko úniku a zneužitia údajov. Jej jednoduchá zásada – mať čistý pracovný stôl, znamená odstrániť z neho dokumenty, kde by sa mohli nachádzať neverejné či citlivé informácie. Na pracovisku sa obvykle pohybuje viacero ľudí, a to pre údaje predstavuje výrazné riziko. Odborníci z Disigu na základe dlhoročnej praxe v informačnej bezpečnosti odhadujú, že u nás stále väčšina bežných zamestnancov nevenuje pozornosť informáciám uskladneným na ich pracovných stoloch. Zabezpečenie počítačov tak môže strácať svoj účinok.


Mnohé firmy investujú milióny do počítačovej bezpečnosti, nebezpečenstvo pritom môže číhať aj priamo pod nosom. Popri bezpečnom hardvéri a softvéri je veľmi dôležitá likvidácia „fyzických“ údajov. Peter Miškovič zo spoločnosti Disig, pôsobiacej v oblasti informačnej bezpečnosti, hovorí: „Najlepší spôsob ako okamžite zvýšiť bezpečnosť spracúvaných informácií nie je len chrániť prístup k údajom uloženým v počítači, ale hlavne viesť ľudí k tomu, aby stôl nebol skladiskom dokumentov, ktoré obsahujú práve takéto informácie. Zahraničné spoločnosti to prezentujú ako jedno z hlavných pravidiel. Väčšina zamestnávateľov u nás túto oblasť ešte len začína objavovať.“


Papiere s poznámkami na stole či dokumenty s informáciami, ktoré práve vkladáte do počítača, majú na svedomí prípady, keď sa neoprávnená osoba mnohokrát nechtiac, no i cielene dostala k citlivým údajom. Napríklad k informáciám týkajúcim sa obchodnej spolupráce, rozpracovaného projektu, ale i k osobným údajom zamestnancov a podobne. „To isté, čo platí pre pracovný stôl, by malo platiť aj pre ostatné miesta, kde sa môžu vyskytnúť obdobné informácie – nenechávať dokumenty na očiach,“ dodáva P. Miškovič. Dobrým príkladom sú tlačiarne či faxy v spoločných priestoroch.

Neprehliadnite: